Jak poznáte, že máte málo vitamínu D?

17.05.2015 19:20
Mnoho lidí věří, že je dostatečné jíst zdravě, ale jen málo potravin obsahuje významné úrovně vitamínu D. Podle Dr. Heike A. Bischoff-ferrari, z fakulty UZH, aby člověk obdržel dostatečnou hladinu vitamínu D jen ze stravy, musel by jíst denně dvě porce tučné ryby jako je losos nebo makrela. Proto je nezbytné doplňovat úroveň vitamínu D pomocí slunění nebo potravinových doplňků.
Nestačí však doplňovat pouze vitamín D (například z potravinových doplňků), ale další spolupracující vitamíny jako hořčík, který se nachází v zelené zelenině jako je třeba špenát.  Nedostatek vitamínu D přispívá k mnoha chronickým nemocem.


MNOHO TVÁŘÍ VITAMÍNU D
Před desetiletími nám lékařské autority tvrdili, že vitamín D je dobrý jen k udržení zdraví kostí a zubů. Novodobá věda odhalila schopnost vitamínu D snížit rizika onemocnění a posílit imunitu. Navzdory těmto vědeckým odhalením o potenciálu vitamínu D se zdá, že ne každý člověk oceňuje tento objev.
Nynější životní styl je pracovat uvnitř budov a přispěl k růstu nedostatečnosti vitaminu D na celém světě. To vše je znásobeno tím, že ne každý člověk si může být vědom toho, že nemá dostatečnou hladinu vitamínu D.


MÁM DOSTATEK VITAMINU D?

Nejlepší způsob je otestovat vaši krev. Nicméně, pokud máte jakékoliv z následujících onemocnění, potřebujete vyrovnat hladinu vitamínu D.
CHŘIPKA - nedostatek vitamínu D vede k respiračním onemocněním. Studium prokázalo, že dostatek vitamínu D snižuje infekce dýchacích cest
SVALOVÁ SLABOST - podle Michaela F. Holicka, je slabost svalů způsobena nedostatkem vitamínu D, protože jejich receptory musí být trvale udržovány vitamínem D
LUPÉNKA - i syntetický vitamín D prokázal vliv na zlepšení lupénky
CHRONICKÉ ONEMOCNĚNÍ LEDVIN - lidé s pokročilými chronickými nemocemi ledvin nejsou schopni si vytvořit aktivní formu vitamínu D
DIABETES - Podle jedné studie na 10.366 dětech, dostalo 2000 z nich první den po narození 2000 jednotek vitamínu D3. Pak byly sledované po dobu 31 let a skupina, která obdržela první den svého života vitamín D3 měla snížené riziko onemocnění diabetem typu I o 80%
ASTMA - výzkum vedený v Japonsku prokázal velké snížení astmatických záchvatů při denní konzumaci 1200 jednotek vitamínu D
PERIODONTÁLNÍ ONEMOCĚNÍ - je to chronické onemocnění dásní které způsobuje otekliny a krvácení. Vitamín D významně snižuje počet bakterií v ústech
KARDIOVASKULÁRNÍ NEMOCI - městnavé srdeční selhání je přidružené s nedostatkem vitamínu D. Při jedné studii bylo zjištěno, že ženy s nízkou hladinou vitamínu D (42 nmol/L) měly o 67% zvýšené riziko vysokého tlaku
SCHYZOFRENIE A DEPRESE - tyto poruchy jsou spojené s nedostatkem vitamínu D. Studie zjistila, že těhotné ženy s nedostatečnou úrovní vitamínu D měli děti, jež bylo nezbytné léčit pro dostatečný mozkový vývoj a poskytnout jim duševní podporu v pozdějších letech
RAKOVINA - Existuje vědecká studie, která výslovně spojuje nedostatek vitamínu D s rakovinou prsu. Vyšší dávky vit. D ze slunečního svitu snižují o 75% rakovinný růst a o 50% zmenší nádory.

 

PREVENCE
Proaktivní přístup k prevenci pomůže vyhnout se chronickým onemocněním přidruženým s nedostatkem vitamínu D. Mnoho peněz můžete ušetřit, pokud se přestanete bát procházet se na sluníčku. Deštníky si ponechte pro deštivé dny.

Takže se nemůžeme divit, že očkování proti chřipce nefunguje!
Očkování proti chřipce nezmůže naprosto nic, pokud je problémem v pozadí nedostatek vitamínu D, který brání vašemu imunitnímu systému, aby správně fungoval. Očkování v podstatě dále ničí váš imunitní systém, a jeho vedlejší účinky mohou být potenciálně smrtelné.
Udržování silného imunitního systému, který chrání před malými i závažnými nemocemi, a pochopení role, kterou hraje vitamín D v tom, že umožňuje aktivaci vašeho imunitního systému, může radikálně změnit vaše zdraví.
Další studie zjistila, že školní děti, které dostávaly doplněk vitamínu D, měly daleko méně případů chřipky i astmatu.


Zdroje vitamínu D
Ideální a nejlepší způsob, jak získat vitamín D, je vystavovat svou pokožku slunci. Vitamín D je ve vaší kůži generován po vystavení UV-B paprskům slunečního světla, funguje jako pro-hormon a je rychle konvertován na 25-hydroxyvitamin D, neboli vitamín D3.
V zimě můžete použít též bezpečné solárium nebo orálně podávat vitamín D3 (cholecalciferol).


Co musíte vědět o dávkování?

Je také důležité uvědomit si, že i když doporučované denní dávky (RDA) pro některé věkové skupiny byly nedávno zvýšeny, stále ještě jsou pro většinu žalostně neadekvátní.
Například koncem roku 2008 Americká pediatrická akademie zdvojnásobila doporučenou dávku vitamínu D pro malé i větší děti a adolescenty, ze 200 na 400 jednotek denně. Ale nedávný výzkum  ukázal, že děti potřebují desetkrát více než toto množství, aby se optimalizovaly prospěšné účinky, které může tento vitamín poskytnout.
Na základě nejnovějšího výzkumu se mnozí výzkumníci nyní shodují, že člověk potřebuje 35 mezinárodních jednotek (IU) vitamínu D na libru tělesné váhy (libra – asi půl kila). Toto doporučení platí i pro děti, starší osoby a těhotné ženy.
Avšak pamatujme, že potřeba vitamínu D je vysoce individuální, protože stav vitamínu D v těle závisí na mnoha faktorech, jako je barva vaší pleti, místo, kde žijete, a jak často se pravidelně vystavujete slunci.  Takže i když vám toto doporučení může dát trochu lepší odhad toho, co skutečně potřebujete, je opravdu nemožné dát plošné doporučení, které by pokrylo potřeby všech.
Jediným způsobem, jak určit svou optimální dávku, je nechat si udělat krevní test.  Ideálně byste si měli udržovat hladinu vitamínu D na 50-65 ng/ml po celý rok.

Podívejte se na seznam běžných chronických onemocnění, které vědci spojují s nedostatkem vitamínu D:
Rakovina, hypertenze, srdeční onemocnění, autismus, obezita, revmatoidní arthritida, diabetes 1 a 2, roztroušená skleróza, Crohnova nemoc, nachlazení a chřipka, zánět močového měchýře, tuberkulóza, otrava krve, příznaky stárnutí, demence, ekzém, psoriáza, nespavost, ztráta sluchu, svalové bolesti, zubní kaz, paradentóza, osteoporéza, makulární degenerace, pre-eklampsie, riziko císařského řezu, záchvaty, neplodnost, asthma, cystická fibróza, migrény, deprese, Alzheimerova nemoc, schizofrenie.
A to není ještě vše. 18 kontrolních testů z roku 2008 ukazuje, že dostatek vitamínu D významně redukuje úmrtnost ze všech příčin!
Je jasné, že široká škála zdravotních problémů a potenciálně smrtelných nemocí je přímo či nepřímo způsobena chronickými záněty ve vašem těle, což  znamená, že s optimalizací přísunu vitamínu D byste neměli příliš váhat.
Vitamín D3 napomáhá lepšímu vstřebávání a využití vápníku v organismu a současně snižuje riziko zlomenin. Jeho příjem je zvlášť důležitý po úrazech a během rekonvalescence k optimální tvorbě chrupavky a kostní hmoty.


Kdy Vitamín D3 pomáhá:
  •     příznivě ovlivňuje růst a odolnost kostí a zubů
  •     napomáhá lepšímu vstřebávání a využití vápníku v organismu
  •     slouží pro doplnění denní potřeby vitaminu D3 při dlouhodobé absenci slunečního záření

 

Medicínský objev století

 

Máme zázračnou substanci, která chrání před diabetem, srdečními chorobami a zabíjí rakovinné buňky, které s ní přijdou do kontaktu. Proč jste o ní ale dosud neslyšeli?
Tato studie došla k závěru, že každoročně by bylo možné předejít asi 600 000 nových případů rakoviny prsu nebo tlustého střeva jen díky tomu, že by lidé jednoduše zvýšili příjem této životně důležité substance.
Podle mnoha expertů bývá bohužel až u 100% populace deficit této substance minimálně po část roku. To ale znamená i ve vašem případě, že i VY můžete mít takový deficit. A nemůže být žádných pochyb, že to ovlivní vaše zdraví i dlouhověkost... pokud v tom budete pokračovat.
Tou zázračnou substancí, o které je tu řeč, je vitamín D... ten je zdarma a volně dostupný právě venku za vašimi vchodovými dveřmi. Vitamín D je zdarma díky slunci – a jeho účinky jsou skutečně zázračné. Lidské tělo je složitě navržené tak, aby reagovalo na slunce. Bez něj prostě nedokáže správně fungovat. Avšak přesto jsme neustále bombardováni takzvanými „vědeckými“ informacemi, které jsou s tím v protikladu.
Varování dermatologů i zdravotnických autorit bývají v tomto ohledu jednomyslná: vyhýbejte se slunci! Varují vás, abyste se během poledních hodin zdržovali v místnostech a venku pak vždy používali opalovací krémy. A to všechno ve jménu ochrany vašeho zdraví. Možná však bude pro vás překvapením, když zjistíte, že jakýkoliv důkaz o škodlivosti slunění se při hlubším zkoumání prostě vypaří.
Závěr je pak tento: v podstatě vše, co vám řekla vláda a klasická medicína o slunci, není pravda. A jejich doporučení, abyste se vyhýbali slunci co nejvíce a mazali se opalovacími krémy, když už se odvážíte vyjít ven, není pouze jen chybné, ale je přímo smrtelné.
Nakonec se ale přece jen podařilo, že pravda o slunění, vitamínu D a o vašem zdraví vyšla najevo... Životně důležitá spojitost mezi sluncem a vaším zdravím.